Cara Ni Mungkin Boleh Bantu Korang Selesaikan Masalah Berserabut Tu!

Kisah ini diambil dari fb Ustaz Ebit Lew supaya memudahkan saya untuk membaca dan menjadi sumber inspirasi bila dugaan dan cabaran yang mendatang. Hidup ini memang penuh dengan ujian. Orang susah diuji dengan harta. Orang sihat diuji dengan sakit. Orang kaya diuji dengan wanita . Orang alim diuji dengan ilmunya. Moga ia dapat membantu kita semua selesaikan masalah yang berserabut dalam kepala otak kotang. Sila sebarkan jika memberi manafaat dengan tekan butang share… 🙂

 selesaikan masalah hutang

Semasa cuci kereta tadi jumpa seorang abang muka serabut dan masam. Saya salam dengannya dan kata apa khabar? Selalu cuci kereta di sini ke? Yer selalu cuci di sini sebab bersih.

Begitulah iman cara nak bersihkan dan gilapkannya dengan puji Allah. Cakap kalimah. Dialah Allah. Dialah tuhan yang buat segalanya. Allah maha kaya. Allah Sayang kita banyak nikmat dia beri. Hanya Allah yang berkuasa. Semua makhluk langsung tiada kuasa.

Terus dia mencelah. Saya sedih sebab ada masalah hutang yang terlalu banyak. Saya ada buat beberapa personal loan. Dua-dua dah kena bayar. Dah lebih tarikh. Macam -macam saya kena nanti. Mak ayah dan isteri saya dah marah dan kami asyik bergaduh.

Tak tahu nak buat macam mana. Ada nasihat ke ustaz?

Jika abang jumpa saya awal mungkin saya akan nasihatkan jangan buat personal loan dengan sesiapa pun termasuk bank. Saya ada 3 soalan jer untuk abang. Jika abang jawab 3 ini insyaAllah segalanya akan jadi mudah dan Allah mudahkan segala urusan hutang tu.

Pertama abang solat awal waktu tak? Allah jika sebab tu. Saya memang jarang sangat solat. Kadang-kadang jer solat. Tapi sebenarnya dah lama juga tak solat. Jika abang jaga solat Allah akan jaga abang.

Kedua bagaimana layanan abang pada orang tua dan isteri ? Mak ayah ada. Tapi jarang ziarah.. Isteri pun selalu kena marah dan kena tengking. Kami selalu bergaduh.

Sebenarnya jika abang jaga ibubapa dan isteri dengan baik. Allah akan berkatkan rezeki kita. Sentiasa niat bekerja untuk bahagiakan hati mereka. Sikit pun tak nak susahkan mereka. Jaga isteri dengan baik. Rezeki bertambah. Pengalaman semua kawan saya, jika mereka setia dan baik dengan isteri rezeki bertambah. Jika mereka sakiti hati ibubapa atau isteri. Rezeki yang dah ditangan pun hilang. Dah nak masuk mulut pun keluar semula.

selesaikan hutang

Ketiga suka beri duit pada mak ayah dan isteri. Beri mereka duit belanja. Walau sedikit. Saya pernah ada hutang 20ribu. Tak tahu nak bayar macam mana. Saya ada sedikit duit 2 ribu jer saya selesaikan semua hutang isteri dulu. Minggu depan Allah hantar jalan selesaikan hutang saya rm20k. Sebenarnya saya tak sangka secepat itu Allah buka jalan.

Pernah juga saya terlalu sempit dan anak-anak sakit yang buat saya betul-betul menangis. Saya ada duit sikit. Saya cepat-cepat pergi rumah mak ayah bagi duit sikit dan kata mak ayah tolong doakan. Mereka tolak duit saya. Ebit lagi perlukan duit ni. Kata saya mak…ayah…tolong terima sebab bila mak ayah terima dengan gembira. Allah sayang ebit. Bila Allah sayang tak ada lagi perkara perlu risau. Lepas tu Allah selesaikan masalah dan sakit. Lagi kita pemurah pada ahli keluarga. Lagi murah rezeki kita. Jika pada isteri dan ibubapa kedekut bagaimana rezeki nak datang lagi. Kita diberi rezeki mengikut ramainya tanggungan kita. Nampak besar beban tapi sebenarnya Allah nak bagi rezeki lebih. Payah nak faham. Tapi itulah iman. Itulah hakikat yang sedang terjadi dan sentiasa terjadi.

Dia terus sebak. Dan kata saya dah lama tak buat semua tu. Saya keras hati. Ya Allah.

Cubalah abang buat 7hari baki Ramadhan ni. Bila dia datangkan masalah yang buat kita hilang cerdik dan rasa betul-betul bodoh. Begitulah bila dia selesaikan kita sampai terlupa kita pernah ada masalah. Mintalah pada dia. Dia cuma sayang kita dan nak betulkan hidup kita. Supaya kita tak hanyut. Dialah Allah yang sedang menyaksikan kita semua. Lailatulqadar lebih baik dari seribu bulan. Semua doa dimakbulkan. Buatlah 3 perkara tadi. Pasti Allah mudahkan buat abang-ebit lew

‪#‎fbElewsDesign‬ ‪#‎fbhayfarayyan‬ #www.transformjiwa.com‪#‎jemputanTraining‬ #0132556423

53 Comments

  1. Hairul Hissam June 30, 2016
    • saniyunus July 30, 2016
  2. Noriza Rahman June 30, 2016
  3. Uncle Zuan July 3, 2016
    • saniyunus July 30, 2016
  4. imnajmi July 11, 2016
    • saniyunus July 30, 2016
  5. Ikhwan July 19, 2016
    • saniyunus July 30, 2016
  6. titan July 22, 2016
  7. Afif Rayyan July 27, 2016
  8. Raihanah July 28, 2016
  9. Oja Samid August 4, 2016
  10. Zurainny Ismail August 12, 2016
    • saniyunus October 13, 2016
  11. mrhanafi September 2, 2016
    • saniyunus October 31, 2016
  12. Khairul Zamri September 20, 2016
    • saniyunus October 31, 2016
  13. Oyong Ilham September 27, 2016
    • saniyunus October 31, 2016
  14. izwan September 28, 2016
  15. nikkhazami October 1, 2016
    • saniyunus October 31, 2016
  16. Oyong Ilham October 1, 2016
    • saniyunus October 31, 2016
  17. Che Rizal October 12, 2016
    • saniyunus October 31, 2016
  18. kauthar mohd November 17, 2016
    • saniyunus November 21, 2016
  19. kauthar mohd November 17, 2016
    • saniyunus November 21, 2016
  20. Encik Ketam November 19, 2016
    • saniyunus November 21, 2016
  21. Ira November 28, 2016
  22. Ira July 2, 2017

Leave a Reply

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam

Blogged.my ping blog