Bisnes Air Balang Tak Untung?

bisnes-air-balang

Bisnes Air Balang

Siapa kata bisnes air balang tak untung? Korang mesti perasan kalau pergi pasar malam, bersusun air balang dengan pelbagai perasa dan jus yang dipamerkan. Daripada air mata kuching, abc rock, air tebu, air kelapa, air jagung hingga kepada air dari jus buah-buahan. Sampai kelabu mata nak pilih air yang berkenan dihati. Aku standard lah akan pilih cendol, air soya atau jus mangga kalau adalah.. Pokoknya kalau korang ronda pasar tani atau pasar karat mesti ada juga orang yang buat bisnes air balang ni. Pendek kata kalau selagi ada orang yang dahaga memang boleh buatlah bisnes air macam ini.

Bisnes Air Balang Jus Mangga

Kebetulan tadi baru beli jus mangga yang segar dan menyihatkan ini. Bila berjalan ditengah panas, nampak pulak jus yang segar macam ni, memang menggoda sungguh. Sebelum tak pernah tengok lagi di ‘teritory’ ni ada jual jus mangga yang berlatarkan kanopi warna kuning yang cukup sinonim ni. Beberapa bulan lepas masa jalan-jalan cari makan di Taman Medan dan Taman Dato Harun memang perasan, banyak gerai yang menjual jus mangga. Jadi boleh dikatakan masih baru dikawasan ni. Kalau korang antara yang terawal buat bisnes air yang macam ni memang boleh pergi jauh lah selagi tak ramai pesaing yang muncul.

Sempat juga aku sembang  dengan akak ni. Katanya satu balang perlukan 3 kilo mangga untuk dapatkan jus mangga yang segar  dan lazat. Kalau hari biasa dalam 2 ke 3 balang aje terjual, kalau sabtu atau ahad boleh capai 5 hingga 6 balang jus mangga ni. Kalau korang pergi beli mangga lebih kurang 3 kilo sepuluh ringgit jadi kos dia sebalang dalam 15 ringgit sahaja termasuk ais dan plastik (aku anggarkan sahaja). Kalau sudah jual 3 balang adalah dalam 45 ringgit kosnya. Kalau boleh jual 30 cawan sebalang, korang kira lah sendiri berapa untungnya. Memang bisnes air balang ni boleh masyuk.. Itu belum masuk lagi hari sabtu dan ahad yang jualannya boleh mencecah dua kali ganda.

RM3,000 – RM5,000 Senang-Senang

Sebulan bolehlah buat RM 3-5 ribu senang-senang ajer. Jadi nampak tak disitu bagaimana dia buat untung dengan bisnes air balang ni. Orang yang buat paling awal memang akan dapat maksimakan keuntungan, sebelum orang lain mula buat dan tiru. Bila orang lain dah mula buat, pandai-pandailah korang kena buat strategi supaya ada pelanggan tetap. Dapatkan kepercayaan mereka. Jual keunikan jus mangga korang sehingga mereka teringat-ingat dan terbayang dalam mimpi mereka jus mangga korang.

Kalau korang yang masih baru dan teringin nak mulakan bisnes air balang macam ni, korang boleh terjah dan cuba kat tempat korang. Tambahan pula tak lama lagi bulan puasa yang nak menjelang tiba, memang cantik sangat kalau dapat petak di bazar ramadhan kat tempat korang. Tak tahu nak jual air air yang banyak permintaan? Korang boleh terjah panduan lengkap bisnes air ni. Lebih baik sebelum korang terjah membuta tuli.

PANDUAN LENGKAP BISNES AIR DAN DESSERT

87 Comments

  1. apdm1 June 3, 2015
    • suhiminain June 4, 2015
      • saniyunus June 4, 2015
    • saniyunus June 4, 2015
    • Cikgu man August 9, 2017
      • saniyunus August 17, 2017
  2. Hafiszan Kamarudin June 3, 2015
  3. suhiminain June 4, 2015
    • saniyunus June 4, 2015
  4. Safiya June 4, 2015
    • saniyunus June 4, 2015
  5. hpmurah2u June 4, 2015
    • saniyunus June 4, 2015
  6. rahimah June 5, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
  7. Faizul Ali June 6, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
    • Leyha June 11, 2015
      • saniyunus June 12, 2015
  8. azimah mohd zainuddin June 6, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
    • Leyha June 11, 2015
      • saniyunus June 12, 2015
  9. reezluv June 6, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
  10. Azam Mohamad June 6, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
  11. musadun June 6, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
  12. mrhanafi June 7, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
  13. MDHAFiZ.NET June 7, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
  14. zool June 7, 2015
    • saniyunus June 7, 2015
  15. titan June 8, 2015
    • saniyunus June 9, 2015
  16. Mek ila Jual Vitamin June 8, 2015
    • saniyunus June 9, 2015
  17. zara June 8, 2015
    • saniyunus June 9, 2015
  18. Anuar June 9, 2015
    • saniyunus June 9, 2015
  19. zaidimohd June 9, 2015
    • saniyunus June 12, 2015
  20. Noriza Rahman June 9, 2015
    • saniyunus June 9, 2015
  21. suri June 11, 2015
    • saniyunus June 12, 2015
  22. Leyha June 11, 2015
    • saniyunus June 12, 2015
  23. Azam Mohamad June 12, 2015
  24. Dato Sitie June 14, 2015
    • saniyunus June 14, 2015
  25. Dja@Sishaza June 14, 2015
  26. SuperNifz June 15, 2015
  27. akubiomed June 18, 2015
    • saniyunus June 18, 2015
  28. Hafizul June 21, 2015
    • saniyunus June 25, 2015
  29. Nurul June 24, 2015
    • saniyunus June 25, 2015
  30. Wonderweiss June 24, 2015
    • saniyunus June 25, 2015
  31. Uncle Zuan June 30, 2015
  32. Daud July 2, 2015
    • saniyunus July 3, 2015
  33. Farha Maskuriy July 27, 2015
    • saniyunus July 28, 2015
  34. Nor Hafizah August 22, 2015
    • saniyunus August 25, 2015
  35. Nor Hafizah August 22, 2015
    • saniyunus August 23, 2015
  36. ohsempapa September 30, 2015
    • saniyunus September 30, 2015
  37. Dunia Zumal October 4, 2015
  38. jambu batu May 9, 2016

Leave a Reply

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam

Blogged.my ping blog